Lerarentekort

Louise Leeuw is vast aan de slag als invalkracht

76 views 19 september 2017 0

Louise Leeuw (25) is leraar in de flexpool van het RTC Groningen. Omdat vaste banen in het primair onderwijs in Noord-Groningen in 2016 schaars waren,  was Louise Leeuw blij toen ze na de Pabo aan de slag kon als invalkracht. Met een jaarcontract van minimaal 0,6 fte bij schoolbestuur VCPO doet Louise werkervaring op en leert de verschillende scholen die bij RTC Groningen zijn aangesloten kennen als invalkracht.

Dit artikel werd in mei 2016 gepubliceerd via het e-magazine van het sectorplan PO.

In dienst bij bestuur, uitgeleend via RTC

‘Dit is het tweede jaar dat ik als invalkracht werk in een flexpool. Ik ben vorig jaar begonnen in de flexpool van de Vereniging voor Christelijk Primair Onderwijs Noord-Groningen (VCPO). Inmiddels is de flexbool van VCPO opgegaan in het RTC Groningen, samen met dertien andere schoolbesturen. Ik ben officieel nog steeds in dienst bij VCPO, maar wordt via het RTC uitgeleend aan andere besturen. In principe val ik losse dagen in op verschillende plekken, maar ik werk al bijna een jaar lang drie dagen per week op een vaste plek. Ik val daar in voor een leerkracht die langdurig ziek is.

Ik heb een contract voor minimaal 0,6 fte, maar inmiddels heb ik ook de overige twee werkdagen een vaste invalplek. Als je naam goed bekend wordt dan wordt je gevraagd. Ik heb een jaarcontract bij VCPO. Natuurlijk heb ik het liefst een vast contract, maar die zijn in Noord-Groningen schaars. Ik was al blij dat ik meteen na de pabo werk had.

Eigen auto vereiste

Het contact via het RTC loopt vooral via het schoolbestuur van VCPO. Ik ken de P&O-er  van het schoolbestuur inmiddels goed, dus dat gaat prima. Werken via het RTC betekent wel veel reizen. De afspraak is dat ik maximaal 45 minuten reistijd heb. Een eigen auto is dus een vereiste. Anders is het niet te doen. Meestal hoor ik van tevoren op welke school ik aan de slag mag. Soms hoor ik het vrij laat. Als ik ´s ochtends om kwart voor acht word gebeld wordt het wel erg krap. Dat gebeurt echter zelden.

Vaste invalklassen

Als flexpooler heb je elke dag een andere groep, met andere kinderen. Daardoor is je band met de kinderen en collega´s minimaal. Dat vind ik wel een nadeel. Gelukkig heb ik nu vaste invalklassen. Vooral op de school waar ik drie dagen per week werk voel ik me de vaste leerkracht. Ik heb het daar enorm naar mijn zin. Ik ken de school al van eerdere invalklussen. Het voelt echt als thuis.

“Ik voel me de vaste leerkracht.”

Elke school is weer anders. Voor mij was het wennen dat er op openbare scholen niet wordt gebeden, of dat er op katholieke scholen na het bidden een kruis wordt geslagen en carnaval wordt gevierd. Het helpt wel als je flexibel bent ingesteld. Anders zit je bij een RTC denk ik niet op je plek. Ik kan gelukkig snel schakelen. Dan gaat het maar anders, denk ik dan.

Open houding

Een open houding is voor invalkrachten erg belangrijk. Je moet altijd het beste van jezelf laten zien. Denk niet: ik ben hier maar een dagje, ik doe mijn ding en ben straks weer weg. Probeer alles uit zo´n dag te halen. Dat is belangrijk, want zo val je op bij een school en bouw je een netwerk op.

Ik probeer bijvoorbeeld altijd alle collega´s even een hand te geven, zodat ze weten wie ik ben en wat ik kom doen. Naar de kinderen toe probeer ik duidelijk te zijn in mijn verwachtingen en over de dagindeling. Met name in de bovenbouw willen kinderen nog wel eens een nieuweling uittesten.

Begeleiding voor invalkrachten

In principe ligt op alle scholen een klassenmap klaar, met het lesrooster, de leerlingenlijsten en een plattegrond van de klas. Soms komt het voor dat de klassenmap niet up-to-date is. Dan noem ik een kind bijvoorbeeld Jantje en het blijkt het Pietje te zijn. Ook heb ik wel eens meegemaakt dat ik niet wist waar de kantine was en er niemand in de pauze naar me toe kwam. Dan voel je je als invaller aan je lot overgelaten.

Ik denk dat het goed is als elke school een vaste begeleider heeft voor invalkrachten, die zich over dit soort dingen bekommert. Gelukkig is de begeleiding op de meeste scholen goed geregeld. Sommigen laten invallers zelfs standaard een evaluatieformulier invullen. Slim, want daar kunnen zij van leren.’

 

Heeft dit artikel u geholpen?