Lerarentekort

Monique Ronden deed loopbaantraject om werk leuk te houden

51 views 19 september 2017 0

121 onderwijsmedewerkers in de regio Zuid-Limburg volgden het afgelopen halfjaar een loopbaantraject via het RTC Zuid-Limburg. Niet verplicht maar vrijwillig, om te zorgen dat de juiste medewerker ook op de juiste plek zit. Monique Ronden greep het loopbaantraject om een impuls te geven aan haar onderwijsloopbaan. Dat lukte. Ronden was één van de 24 deelnemers aan de loopbaantrajecten die een nieuwe functie binnen het onderwijs vond. ‘Tijdens de loopbaangesprekken dacht ik: stommerik. Dit had je veel eerder moeten doen.’

Monique Ronden, loopbaantraject RTC Limburg
Monique Ronden, leerkracht bij MOVARE.

Loopbaangesprekken

Monique Ronden wist al een tijdlang dat ze directeur wilde worden van een basisschool. Van leerkracht klom ze op naar intern begeleider en MT-lid. Toch stokte de stap naar directeur. Een collega die haar hierin begeleidde viel weg, er waren geen vacatures: het directeurschap leek ver weg. Toen Ronden het aanbod voor loopbaangesprekken langs zag komen, greep ze de mogelijkheid aan. ‘Ik doe het gewoon, dacht ik. Ik heb niets te verliezen.’ Ze had de keuze uit vijf verschillende loopbaanbegeleiders en koos op basis van de online introductie voor Nicole Steinbusch, van Steinbusch en collega’s loopbaan- en adviesbureau te Schimmert.

‘Ik doe het gewoon. Ik heb niets te verliezen.’

Ronden startte met een klikgesprek, waarna een aantal gesprekken van een uur volgden. ‘Ik had minder tijd nodig dan de meeste collega’s, omdat ik al wist welke kant ik op wilde’, aldus Ronden. ‘Ik wist alleen niet wat ik moest doen om daar te komen.’ Ze maakte samen met Steinbusch een nieuw cv en schreef, op basis van hernieuwd inzicht, een overtuigende ambitiebrief naar de bestuursvoorzitter van haar schoolbestuur MOVARE. ‘Dat had ik anders niet gedaan, of ik zou er veel langer mee wachten. Ik dacht altijd: ik wacht wel tot er iets op mijn pad komt. Nu denk ik: stommerik, zo’n brief schrijven had je veel eerder moeten doen. Ik heb de regie nu meer in eigen handen genomen.’

Regie over carriere

Als het aan Frank Bruijenberg, projectleider van het RTC Zuid-Limburg ligt, pakken nog veel meer medewerkers van de Limburgse onderwijsbesturen de regie over hun carrière. ‘De mentaliteit verandert snel. Dacht tien jaar geleden nog niemand eraan om een vaste baan op te geven, nu zie ik steeds meer mensen die nadenken over hun loopbaan en daardoor stappen durven te maken. Mensen worden ook mondiger en durven hun ambities uit te spreken. Ik vind dat een goede ontwikkeling.’ Als het aan Bruijenberg ligt, worden loopbaangesprekken een begrip op de 155 scholen van de drie besturen. Met een subsidieaanvraag bij het Europees Sociaal Fonds (ESF) wil het RTC schooldirecteuren trainen in het praten over mobiliteit en loopbaanontwikkeling. Zo moet er vaker worden nagegaan of de juiste medewerker wel op de juiste plek zit.

Nieuwe impuls om werk leuk te houden

Volgens Steinbusch draait het in loopbaangesprekken om drie vragen: Wie ben ik? Wat wil ik? En wat kan ik? ‘Sommige mensen, zoals Monique, weten al wat ze willen. Dan kijken we samen hoe ze dit aan kunnen pakken.’ Vaak zijn de onderwijsmedewerkers die op gesprek komen op zoek naar een nieuwe impuls om hun werk leuk te houden. ‘Ze zoeken bijvoorbeeld naar een manier om het werk vol te houden tot hun pensioen, of om te voorkomen dat ze indutten. Dat kan bijvoorbeeld met een studie, of door nieuwe taken op te pakken binnen een huidige functie. Elk gesprek is weer anders. Doordat ik niet voor de schoolbesturen werk, kunnen ze vrijuit praten. Alles wat we bespreken is vertrouwelijk en wordt door mij niet teruggekoppeld aan leidinggevenden. Men kan daardoor heel open het gesprek in gaan en dat lucht vaak op.’

‘We hebben al een aantal keer de champagne kunnen open trekken.’

Alle ruim 2300 medewerkers van MOVARE, INNOVO en Kindante, de drie schoolbesturen die gebruik maken van het RTC Zuid-Limburg, hebben het aanbod gekregen om gebruik te maken van de loopbaangesprekken. Ook facilitaire medewerkers en directieleden. Uiteindelijk hebben 121 medewerkers gebruik gemaakt van het aanbod. Daarvan hebben vier mensen besloten om hun baan op te zeggen en zijn 24 mensen op zoek gegaan naar een andere functie binnen hun schoolbestuur. ‘Een aantal daarvan heeft al ander werk gevonden. Werk dat ze het liefst zouden willen doen,’ zegt Steinbusch. ‘We hebben al een aantal keer de champagne kunnen open trekken.’

Wennen aan leidinggeven

Voor Ronden is dat nog niet zover, maar haar ambitiebrief aan het bestuur zette wel iets in gang. Waarschijnlijk begint ze in januari aan een opleiding, vanuit de talenten-kweekvijver waar MOVARE binnenkort mee start. ‘Dat is nog niet helemaal zeker, maar ik houd de lijntjes nu kort. Ik bel er gewoon achteraan als ik niets hoor.’ Verder neemt ze nu een aantal taken over van de directeur op haar school, om alvast te wennen aan het leiding geven op een school.

‘De loopbaangesprekken hebben mij meer zelfvertrouwen gegeven. ‘Ik zit beter in mijn vel en heb een nieuwe uitdaging gevonden. Ik zou het veel collega’s ook gunnen. Veel mensen in het primair onderwijs zitten vast in hun coconnetje. Ze vinden het goed zoals het is, maar zijn eigenlijk toe aan een nieuwe uitdaging. Ook voor scholen is dat beter: wanneer je overstapt naar een nieuwe school breng je ervaring mee van je vorige plek. Je moet soms gewoon iets anders durven doen. Daarvoor heb je vaak een schop onder je kont nodig. Tijdens de loopbaangesprekken heb ik die gekregen.’

Heeft dit artikel u geholpen?